Algemene voorwaarden

ALGEMENE VOORWAARDEN - ZEILSCHOOL DE VEENHOOP

ARTIKEL 1 – DEFINITIES

In deze voorwaarden gelden de volgende definities:

  1. Ondernemer: De natuurlijke persoon of rechtspersoon die bedrijfsmatig lessen, cursussen of andere vormen van instructie aanbiedt, al dan niet aan boord van een vaartuig. Voor de identiteit van de ondernemer wordt verwezen naar artikel 2.

  2. Klant: Een natuurlijke persoon of rechtspersoon (zoals een particulier, bedrijf, school, vereniging of stichting) die een overeenkomst sluit met de ondernemer. Deze overeenkomst kan betrekking hebben op deelname aan lessen of instructie, verblijf/overnachting, en eventuele aanvullende diensten of activiteiten.

  3. Cursist: een natuurlijke persoon die deelneemt aan lessen of instructie die worden aangeboden door de ondernemer. De cursist neemt deel als privépersoon en niet in het kader van zijn of haar beroep of bedrijf

  4. Groep: een verzameling natuurlijke personen die gezamenlijk deelnamen aan een les, cursus of activiteit. Deze groep wordt vertegenwoordigd door de klant die de overeenkomst met de ondernemer heeft gesloten. De leden van de groep nemen deel als privépersoon

  5. Vaartuig: een object dat is ontworpen voor gebruik op het water, bedoeld voor sportbeoefening of recreatie.Hieronder vallen ook alle bijbehorende onderdelen, zoals uitrusting en inventaris.

  6. Overeenkomst: een overeenkomst tussen de ondernemer en de klant, waarbij de ondernemer zicht verplicht om tegen betaling lessen, cursussen, overnachtingen of andere diensten te leveren aan de klant of aan personen namens de klant. De lessen kunnen aan boord van een vaartuig plaatsvinden, maar dat is niet verplicht.

  7. Elektronisch: Communicatie die plaatsvindt via e-mail of via de website van de ondernemer. 

  8. Molest: Schade die ontstaat als gevolg van of tijdens een conflictsituatie

  9. Overmacht: een omstandigheid die buiten de wil van de ondernemer ligt en de nakoming van de overeenkomst blijvend of tijdelijk verhindert, zoals oorlog, natuurrampen, overheidsmaatregelen, stakingen, pandemieën, en andere onvoorziene omstandigheden.


    Alle genoemde tarieven in deze voorwaarden zijn inclusief btw, tenzij anders vermeld.

ARTIKEL 2 - IDENTITEIT VAN DE ONDERNEMER 

Met de ondernemer wordt in deze algemene voorwaarden bedoeld:

Zeilschool de Veenhoop 

Eyzingapead 7 

9215 VV De Veenhoop 

Tel: 0512-461412

info@veenhoop.nl 

KvK: 01037280

BTW-identificatienummer: 8083-12-753.B.01

ARTIKEL 3 - TOEPASSELIJKHEID EN VOORWAARDEN 

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, bevestigingen en overeenkomsten – en alle daaruit voortvloeiende of daarmee samenhangende afspraken – die zijn gedaan of aangegaan door Zeilschool De Veenhoop.

  2. Indien bepalingen in deze algemene voorwaarden in strijd zijn met bepalingen uit een individuele overeenkomst, dan geldt de inhoud van de overeenkomst als leidend.

  3. Wanneer een bepaling uit deze voorwaarden ongeldig blijkt te zijn of in strijd is met de wet of de openbare orde, wordt alleen die specifieke bepaling als nietig beschouwd. De overige bepalingen blijven onverminderd van kracht.

ARTIKEL 4 - AANBOD/OFFERTE 

  1. De ondernemer kan een aanbod of offerte uitbrengen, mondeling, schriftelijk of elektronisch.

  2. Een mondeling aanbod vervalt automatisch als het niet direct wordt geaccepteerd, tenzij daarbij expliciet een geldigheidstermijn is genoemd voor het accepteren van het aanbod.

  3. Een schriftelijk of elektronisch aanbod bevat altijd een datum. Indien een geldigheidstermijn is vermeld, blijft het aanbod geldig gedurende die periode. Als geen termijn is aangegeven, blijft het aanbod ongewijzigd en geldig tot en met 7 werkdagen na de datum van het aanbod.

  4. In elk aanbod vermeldt de ondernemer ten minste:

  • De aard, inhoud en omvang van de aangeboden diensten

  • De vergoeding en eventuele bijkomende kosten

  • De beoogde start- en einddatum en -tijd van de instructie.

  1. Bij elk aanbod worden deze algemene voorwaarden verstrekt.

ARTIKEL 5 – OVEREENKOMST 

  1. Er is sprake van een overeenkomst zodra de klant het aanbod van de ondernemer accepteert en de klant een boekingsbevestiging heeft ontvangen. Wanneer de klant het aanbod elektronisch accepteert, stuurt de ondernemer de bevestiging eveneens elektronisch.

  2. Elke overeenkomst wordt bij voorkeur schriftelijk of elektronisch vastgelegd.

  3. Bij een schriftelijke overeenkomst verstrekt de ondernemer altijd een afschrift aan de klant.

ARTIKEL 6 - GEDRAGSREGELS 

  1. De klant is te allen tijde verplicht de gedragsregels van de ondernemer in acht te nemen tijdens de uitvoering van de overeenkomst. Daarnaast dient de klant alle aanwijzingen van de ondernemer op te volgen die bijdragen aan een goede uitvoering van de overeengekomen activiteit.

  2. De ondernemer kan een klant die hinder of overlast veroorzaakt of kan veroorzaken, zodanig dat de uitvoering van de activiteit wordt belemmerd, uitsluiten van (verdere) deelname. Dit gebeurt op beoordeling van de bedrijfsleider. In een dergelijk geval heeft de klant geen recht op (gedeeltelijke) restitutie van het betaalde bedrag. Eventuele extra kosten of schade die hieruit voortvloeien, komen volledig voor rekening van de klant.

  3. Onder hinder en/of overlast die kan leiden tot uitsluiting wordt in elk geval verstaan: 

    1. Drugsgebruik;

    2. Alcohol- en tabaksgebruik door minderjarigen;

    3. Alcoholmisbruik;

    4. Het zelf meebrengen van alcohol en/of drugs;

    5. Onjuiste bejegening van de ondernemer, diens medewerkers of derden.

ARTIKEL 7 - PRIJS EN PRIJSWIJZIGINGEN

  1. De ondernemer en de klant maken vooraf afspraken over:

  • Het bedrag dat de klant betaalt aan cursusgeld en eventuele extra kosten;

  • De mogelijkheid voor de ondernemer om prijzen tussentijds te wijzigen, en onder welke voorwaarden dit is toegestaan.

  1. Indien de ondernemer binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst een prijswijziging doorvoert, blijft de oorspronkelijk overeengekomen prijs van kracht.

  2. Indien een prijsverhoging plaatsvindt meer dan drie maanden na het sluiten van de overeenkomst, heeft de klant het recht om de overeenkomst te annuleren. Dit recht vervalt indien in de overeenkomst is opgenomen dat de instructie pas later dan drie maanden na het sluiten van de overeenkomst van start zal gaan.

  3. De ondernemer mag wijzigingen in belastingen, accijnzen en vergelijkbare heffingen van overheidswege altijd doorberekenen aan de klant.

ARTIKEL 8 – BETALINGSVOORWAARDEN

  1. De klant dient het cursusgeld binnen 14 dagen na ontvangst van de factuur te voldoen, en uiterlijk op de startdatum van de cursus. Betaling kan geschieden op het kantoor van de ondernemer of via een overboeking naar een door de ondernemer opgegeven bankrekening.

  2. Indien de klant niet tijdig betaalt, is sprake van verzuim zonder dat een ingebrekestelling nodig is. De ondernemer stuurt in dat geval één kosteloze betalingsherinnering, waarin de klant op de betalingsachterstand wordt gewezen en alsnog een termijn van 14 dagen wordt gegeven om het bedrag te voldoen. In deze herinnering vermeldt de ondernemer ook welke buitengerechtelijke incassokosten in rekening worden gebracht bij uitblijvende betaling.

  3. Als na het verstrijken van deze 14 dagen nog geen betaling is ontvangen, is de ondernemer gerechtigd verdere incassomaatregelen te treffen zonder verdere ingebrekestelling. De buitengerechtelijke incassokosten die hierbij in rekening worden gebracht, worden berekend op basis van het Besluit vergoeding buitengerechtelijke incassokosten, met de volgende maximumbedragen (onder voorbehoud van wetswijzigingen):

  • 15% over de eerste € 2.500,- (minimaal € 40,-);

  • 10% over de volgende € 2.500,-;

  • 5% over de volgende € 5.000,-;

  • 1% over de volgende € 190.000,-;

  • 0,5% over het meerdere, met een maximum van € 6.775,-.

  1. Indien betaling in termijnen is overeengekomen, dient de tweede betaling uiterlijk twee maanden voor aanvang van de cursus te zijn voldaan. Bij het uitblijven van tijdige betaling behoudt de ondernemer zich het recht voor de reservering te annuleren, waarbij de annuleringsvoorwaarden van kracht zijn.

ARTIKEL 9 – ANNULERING 

  1. Voor annulering in het geval van een calamiteit, zie Artikel 11 van deze algemene voorwaarden. Voor overige annuleringen geldt het volgende:

  2. Indien de klant de overeenkomst wenst te annuleren, dient hij dit zo spoedig mogelijk schriftelijk of elektronisch aan de ondernemer kenbaar te maken.

  3. Kosteloze annulering is uitsluitend mogelijk indien de klant een annuleringsverzekering heeft afgesloten via de ondernemer. De voorwaarden van deze verzekering zijn opgenomen in Artikel 10 van deze algemene voorwaarden.

  4. Indien de klant geen annuleringsverzekering heeft afgesloten via de ondernemer, is de ondernemer gerechtigd een gefixeerde schadeloosstelling te vorderen. Deze bedraagt:

  • 60% van het overeengekomen cursusgeld bij annulering vier maanden of langer vóór aanvang van de cursusperiode;

  • 80% van het overeengekomen cursusgeld bij annulering tot vier maanden vóór aanvang van de cursusperiode;

  • 100% van het overeengekomen cursusgeld bij annulering binnen twee maanden vóór aanvang van de cursusperiode of op de ingangsdatum zelf.
    Voor alle genoemde bedragen geldt een minimum van € 75,- aan annuleringskosten.

  1. Indien de klant de overeenkomst annuleert, is hij gehouden tot betaling van de annuleringskosten conform bovenstaande bepalingen. Indien de ondernemer kan aantonen dat de daadwerkelijke schade aanzienlijk hoger of lager is dan het in lid 4 genoemde bedrag, is de klant gehouden de werkelijke schade te vergoeden. Onder schade wordt verstaan: het geleden verlies en/of de gederfde omzet van de ondernemer.

  2. Indien de klant de overeenkomst wenst te annuleren, kan hij verzoeken tot ‘indeplaatsstelling’, waarbij een andere persoon de overeenkomst van hem overneemt. Indien de ondernemer hiermee instemt, is hij gerechtigd hiervoor administratiekosten in rekening te brengen.

ARTIKEL 10 - ANNULERINGSVERZEKERING 

De klant heeft de mogelijkheid om bij het sluiten van de overeenkomst met de ondernemer een annuleringsverzekering af te sluiten. De verzekering dekt alleen annuleringen om een geldige reden, zoals hieronder gespecificeerd: 

  1. De uitkering van vooruitbetaalde gelden wordt uitsluitend verleend bij annulering als gevolg van een onzekere gebeurtenis, die moet voldoen aan één van de volgende voorwaarden:

  1. Overlijden, ernstige ziekte of ernstig ongevalsletsel van de cursist, familieleden in de 1e of 2e graad of huisgenoten van de cursist;

  2. Een medisch noodzakelijke ingreep die de cursist onverwachts moet ondergaan;

  3. Een onverwachte oproep voor de cursist voor een herexamen, dat niet op een ander tijdstip dan tijdens de overeengekomen activiteit kan plaatsvinden.

  4. Annulering op basis van de genoemde gebeurtenissen dient tijdig en met de vereiste bewijsstukken te worden gemeld bij de ondernemer. Het recht op terugbetaling kan uitsluitend worden ingeroepen indien de klant voldoet aan de voorwaarden van de annuleringsverzekering.

ARTIKEL 11 -ANNULERING IN GEVAL VAN CALAMITEITEN 

  1. Als zich op de plaats van bestemming of in de onmiddellijke omgeving calamiteiten voordoen en de reis dan nog niet is aangevangen kun je de overeenkomst kosteloos opzeggen en betaalt de organisator alle door jouw vooruitbetaalde gelden terug. Je hebt in dit geval geen recht op schadevergoeding. 

  2. Een calamiteit is een “door molest of een natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis”. Een bijzondere situatie dus die veroorzaakt is door molest of een natuurramp en die zeer ongewoon is in het bezochte land in een bepaalde periode. Voorbeeld: in de Alpenlanden is sneeuw in de winter gewoon, maar het ontbreken van sneeuw is geen natuurramp en dat is dus geen calamiteit. 

  3. Om vast te stellen of er sprake is van een calamiteit zal de organisator uitgaan van het oordeel van de calamiteitencommissie van het Calamiteitenfonds. 

  4. Geen annulering en restitutie van reissom zal worden gedaan wanneer er sprake is van dringende redenen of overmacht. 

  5. Onder overmachtsituaties worden verstaan: van buitenaf komende oorzaken waarop de ondernemer geen invloed heeft zoals brand, overheidsmaatregelen, ziektes, epidemieën en/of pandemieën. 

  6. Reizigers die onverhoopt tijdens de vakantie ziek worden vallen onder het regime van hun reisverzekering, annuleringsverzekering, ziektekostenverzekering etc. 

ARTIKEL 12 - RECHTEN EN PLICHTEN VAN DE ONDERNEMER

  1. De ondernemer zal de overeengekomen instructie op een professionele en verantwoorde wijze uitvoeren of laten uitvoeren.

  2. De ondernemer staat ervoor in dat de aangeboden accommodatie veilig is en voldoet aan de geldende wettelijke eisen.

  3. Indien tijdens de instructie gebruik wordt gemaakt van zaken die door de ondernemer ter beschikking worden gesteld, garandeert de ondernemer dat deze:

  • in goede staat verkeren;

  • geschikt zijn voor het beoogde gebruik;

  • voldoen aan de relevante veiligheidseisen voor het overeengekomen gebruik.

  1. Indien de ondernemer voor de instructie gebruikmaakt van eigen vaartuigen of materiaal, is hij verplicht deze zaken adequaat te verzekeren tegen wettelijke aansprakelijkheid, cascoschade en diefstal. De dekking moet geldig zijn in het gebied waarin de instructie wordt gegeven.

  2. Wanneer in de overeenkomst is opgenomen dat de ondernemer accommodatie ter beschikking stelt, zal hij deze gedurende de afgesproken periode beschikbaar stellen.

  3. De kosten die voortvloeien uit normaal gebruik van het vaartuig komen voor rekening van de ondernemer. Hieronder vallen onder meer haven-, brug-, kade-, sluis- en liggelden, alsmede brandstofkosten.

  4. Indien de klant bepaalt op welke locatie de instructie plaatsvindt, komen de daarmee samenhangende kosten, zoals huur- en legeskosten, voor rekening van de klant.

  5. De ondernemer adviseert de klant dringend om geen waardevolle spullen mee te nemen en wijst de klant daarbij op de beperkingen in aansprakelijkheid zoals opgenomen in artikel 13, lid 1 van deze voorwaarden.

  6. De ondernemer behoudt zich het recht voor om – indien weersomstandigheden of het niveau van de cursisten daartoe aanleiding geven – een instructie op of in het water te vervangen door een instructie op de wal.

  7. De ondernemer wijst de klant nadrukkelijk op de verplichtingen zoals opgenomen in artikel 12, lid 5 en 6.

ARTIKEL 13 - RECHTEN EN PLICHTEN VAN DE KLANT 

  1. Indien de ondernemer tijdens de instructie gebruikmaakt van een zaak van de klant, dient de klant ervoor te zorgen dat deze zaak voldoende is verzekerd tegen wettelijke aansprakelijkheid, cascoschade en diefstal. De dekking van deze verzekering dient van kracht te zijn in het gebied waar de instructie wordt uitgevoerd. Deze bepaling is niet van toepassing indien schriftelijk anders is overeengekomen tussen de ondernemer en de klant.

  2. Wanneer de overeenkomst betrekking heeft op een groep cursisten, is de klant verplicht om uiterlijk op de dag van aankomst een volledige deelnemerslijst van alle cursisten aan de ondernemer te overhandigen.

  3. Indien op verzoek van de klant een door de ondernemer ter beschikking gestelde zaak wordt gebruikt voor een ander doel dan overeengekomen, zijn de eventuele extra kosten die daaruit voortvloeien voor rekening van de klant, mits de ondernemer dit tijdig aan de klant heeft meegedeeld.

  4. Indien de klant ervoor kiest om eigen materiaal of zaken in te zetten tijdens de instructie, dient hij ervoor zorg te dragen dat deze geschikt en veilig zijn voor het overeengekomen gebruik.

  5. De klant dient ervoor te zorgen dat de cursist(en) beschikken over een aansprakelijkheidsverzekering met voldoende dekking voor de overeengekomen activiteiten.

  6. De klant is verplicht om naar waarheid een medische verklaring in te vullen en – indien vereist – aanvullende medische keuringen te ondergaan, voorafgaand aan de aanvang van de instructie.

  7. Tijdens deelname aan de overeengekomen activiteiten is de klant gehouden de gedragsregels zoals vastgesteld in artikel 6 van deze algemene voorwaarden strikt na te leven.

  8. Indien de ondernemer vaststelt dat de voorbereiding van de klant zodanig onvoldoende is dat de voortzetting van de instructie onverantwoord zou zijn, is hij bevoegd de klant opdracht te geven de instructie te staken. De klant is in dat geval verplicht hieraan direct gehoor te geven.

  9. De klant is verantwoordelijk voor het informeren van de overige deelnemers uit de groep over de bepalingen uit deze algemene voorwaarden die op hen van toepassing zijn.

ARTIKEL 14 - AANSPRAKELIJKHEID VAN DE ONDERNEMER 

  1. De ondernemer sluit – behoudens in het geval van schade veroorzaakt door opzet en/of grove schuld van de ondernemer en/of diens medewerkers – iedere aansprakelijkheid uit voor schade aan bagage en/of andere persoonlijke eigendommen van de klant als gevolg van diefstal, verlies en/of beschadiging.

  2. Gevonden voorwerpen worden door de ondernemer tot twee weken na afloop van de overeengekomen activiteit bewaard. Na het verstrijken van deze periode is de ondernemer gerechtigd de voorwerpen te doneren aan een goed doel naar keuze.

  3. Deelname aan de overeengekomen activiteiten geschiedt – behoudens in het geval van schade veroorzaakt door opzet en/of grove schuld van de ondernemer en/of diens medewerkers – geheel voor eigen risico van de klant. De ondernemer sluit alle aansprakelijkheid uit voor letsel, blessures, lichamelijke klachten of ongemakken in de breedste zin van het woord, ontstaan tijdens of als gevolg van de overeengekomen activiteiten. De ondernemer is niet gehouden tot enige schadevergoeding of restitutie van deelnamekosten.

  4. De ondernemer is niet aansprakelijk voor indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst, immateriële schade of schade ontstaan door vertragingen.

  5. De ondernemer aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade waarvoor dekking bestaat uit hoofde van een reis- en ongevallenverzekering of via een (aansprakelijkheids)verzekering van derden die door de ondernemer bij de uitvoering van de overeenkomst zijn betrokken.

  6. Onverminderd het bepaalde in de voorgaande leden, is de aansprakelijkheid van de ondernemer in alle gevallen beperkt tot het bedrag waarop in het betreffende geval uit hoofde van de afgesloten aansprakelijkheidsverzekering(en) aanspraak bestaat.

  7. De klant is zelf verantwoordelijk voor het tijdig afsluiten van toereikende verzekeringen, waaronder begrepen een aansprakelijkheidsverzekering, een reisverzekering en – indien gewenst – een annuleringsverzekering. De ondernemer is op geen enkele wijze aansprakelijk voor schade voortvloeiend uit het niet of niet tijdig afsluiten van dergelijke verzekeringen.

  8. Indien de ondernemer in enig geval toch aansprakelijk blijkt te zijn, is die aansprakelijkheid te allen tijde beperkt tot maximaal het door de klant betaalde bedrag voor de desbetreffende overeenkomst.

  9. De ondernemer is niet aansprakelijk voor schade ten gevolge van overmacht, waaronder wordt verstaan: natuurrampen, oorlog, terrorisme, pandemieën, overheidsmaatregelen, stakingen, extreme weersomstandigheden, technische storingen of andere omstandigheden waarop de ondernemer redelijkerwijs geen invloed heeft.

ARTIKEL 15 - AANSPRAKELIJKHEID VAN DE KLANT

  1. De klant is hoofdelijk aansprakelijk voor alle schade die voor de ondernemer en/of enige derde is of zal ontstaan als direct of indirect gevolg van een toerekenbare tekortkoming – zoals het niet naleven van de gedragsregels zoals beschreven in artikel 6 van deze algemene voorwaarden – van de klant en/of cursist.

  2. Onder schade wordt onder andere verstaan: materiële schade aan eigendommen van de ondernemer of derden, letselschade, gevolgschade, milieuschade, schade aan gehuurde of in bruikleen gegeven materialen, kosten voor vervanging, en eventuele gevolgkosten zoals gederfde inkomsten of extra personeelsinzet.

  3. Indien er sprake is van groepsdeelname, dan is de klant aansprakelijk voor het gedrag van de gehele groep, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

  4. De klant is verplicht om alle aanwijzingen van de ondernemer, diens medewerkers en/of instructeurs op te volgen ter voorkoming van schade of overlast. Het niet opvolgen van aanwijzingen kan leiden tot onmiddellijke beëindiging van de overeenkomst zonder recht op restitutie van betaalde bedragen.

  5. De klant vrijwaart de ondernemer tegen alle aanspraken van derden die voortvloeien uit handelingen of nalatigheden van de klant en/of cursisten waarvoor de klant verantwoordelijk is.

ARTIKEL 16 – KLACHTEN

  1. Klachten en gebreken met betrekking tot de uitvoering van de overeenkomst dienen door de klant in eerste instantie persoonlijk of telefonisch te worden gemeld bij de ondernemer, zodat direct naar een passende oplossing kan worden gezocht op het moment dat de klacht zich voordoet.

  2. Indien de klacht of het gebrek niet naar tevredenheid kan worden opgelost, dient de klant deze binnen een gepaste termijn schriftelijk of elektronisch aan de ondernemer te melden. De klant dient de klacht voldoende te omschrijven en te onderbouwen.

  3. Klachten met betrekking tot een factuur dienen bij voorkeur schriftelijk per brief te worden ingediend bij de ondernemer. Dit dient te geschieden binnen een redelijke termijn nadat de klant de betreffende factuur heeft ontvangen, onder duidelijke omschrijving en toelichting van de klacht.

  4. Indien de klant zijn klacht niet tijdig indient, kan dit tot gevolg hebben dat hij zijn recht op herstel, vervanging of schadevergoeding verliest. Indien de termijnoverschrijding de klant redelijkerwijs niet kan worden aangerekend, behoudt hij zijn rechten.

ARTIKEL 17 - ONTBINDING OVEREENKOMST 

  1. Indien één der partijen haar verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst niet nakomt en er sprake is van een wezenlijke wanprestatie of toerekenbare tekortkoming, is de andere partij gerechtigd de overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden, zonder tussenkomst van de rechter. De benadeelde partij kan er in dat geval ook voor kiezen om nakoming te vorderen, waarbij het recht op ontbinding vervalt.

  2. Bij ontbinding van de overeenkomst als gevolg van een wezenlijke wanprestatie of toerekenbare tekortkoming, heeft de benadeelde partij recht op vergoeding van de door haar geleden schade en betaling van alle openstaande vorderingen, waaronder mede begrepen de nog niet opeisbare vorderingen.

ARTIKEL 18 – GARANTIE BIJ FINANCIEEL ONVERMOGEN/ FAILLISSEMENT 

  1. Indien de ondernemer als gevolg van financieel onvermogen niet langer in staat is zijn verplichtingen uit de overeenkomst na te komen, wordt zorg gedragen voor:

  • de uitvoering van de overeengekomen activiteit door een andere aanbieder, of

  • volledige terugbetaling van de reeds betaalde reissom, of

  • indien de activiteit reeds gedeeltelijk is genoten: terugbetaling van een evenredig deel van de reissom.

  1. De ondernemer heeft voor deze garantie aansluiting gezocht bij VZR Garant. In geval van financieel onvermogen kan de klant zich wenden tot de SGR voor een eventuele vergoeding of uitkering.

  2. De klant dient zelf rechtstreeks contact op te nemen met de VZR Garant.

ARTIKEL 19 - OMBOEKINGS- EN RESTITUTIEBELEID BIJ PANDEMIE OF EPIDEMIE

  1. Indien het zeilkamp als gevolg van overheidsmaatregelen in het kader van de bestrijding van een pandemie of epidemie geen doorgang kan vinden, zal de ondernemer samen met de klant kosteloos een alternatieve datum zoeken binnen hetzelfde kalenderjaar om het zeilkamp om te boeken.

  2. Indien de cursist wegens gezondheidsklachten die verband houden met een pandemie of epidemie, of vanwege een geldende quarantaineplicht, niet kan deelnemen aan het zeilkamp, zullen de ondernemer en de klant gezamenlijk een andere datum binnen hetzelfde kalenderjaar zoeken waarnaar het zeilkamp kosteloos kan worden omgeboekt.

  3. Indien de cursist tijdens het zeilkamp wegens besmetting met een virus behorend tot een pandemie of epidemie voortijdig huiswaarts moet keren, ontstaat er geen recht op restitutie van (een deel van) de betaalde reissom.

ARTIKEL 20 - RECHTSKEUZE

Op alle geschillen die voortvloeien uit of verband houden met deze overeenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing, tenzij dwingendrechtelijke bepalingen van ander nationaal recht van toepassing zijn.

ARTIKEL 21 - AFWIJKINGEN VAN DE VOORWAARDEN 

Aanvullingen of afwijkingen van deze voorwaarden zijn alleen mogelijk als deze niet in het nadeel zijn van de klant en als deze schriftelijk of elektronisch zodanig zijn vastgelegd dat de klant ze eenvoudig kan opslaan.

ARTIKEL 22 - SLOTBEPALING 

Indien een bepaling van deze voorwaarden geheel of gedeeltelijk nietig is of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen volledig van kracht. Partijen zullen het nietige of vernietigde deel vervangen door bepalingen die het oorspronkelijke doel zo goed mogelijk benaderen.